Thursday, October 29, 2009

Kejadian di Daporku..

Nyaman sekali pagi ni..Angin brtiup sepoi-sepoi bahasa.Nak ujan gamaknyer.Memandangkan musim tengkujuh hampir tiba, aku rase cam brdebor-debor pulak. Huhu..Ngape ye? Owh..itu adalah disebabkan rumahku penah dimasuki ayor y telah menyebabkan aku kerugian sebakul ubi kentang..siap kena anto dobi segala karpet ngan toto..sape kata dok bandor xde banjir? huh...kisah tu amat trkesan buat aku ngan hubby..cam fobia lak kalo nengok hujan lebat mencurah2..tp xpe..tu semua dugaan..pasni kitaorg akan lebeh berhati-hati dan x singgah kedai game utk beli game PS2..huhu..rmh banjir pon sempat lg nyinggah sana sini..sib baik ade jiran y prihatin..

tu serba sedikit pengalaman ngeri aku. ektuali, aku nk cite tentang............

ketam masak lemak cili api

aku teringin benor makan ketam msk lemak ni sejak si mama mirul tu menimbulkan menu y depa makan sekeluarga pada hari selasa aritu. sah aku trbayang-bayang kelazatan ketam tu. lama dh aku x mkn ketam. al maklum je la, hubby aku ni ala-ala org darat sket. dia allergic ngan makanan laut. huhu..dats why, kdg2 jer kedengaran aku masak ketam ngan sotong..tp pelik gak ikan blh lak dia mkn..xpe, nt aku nk try msk kuda laut plk..mana tau sesuai ngan selera dia..

al kisahnya smlm aku pon mulakan xtvt masak memasak..semangat waja btol..balik2 opis terus readykan brg2 nk wat gulai lemak nih..memandangkan daun kunyit y aku tanam asyil gol je, aku singgah la kedai belakang rmh beli sehelai daun kunyit..x pueh hati tol, nape daun kunyit y aku tanam asyik mati je? nape? nape? tiap2 hari aku siram. layu gak.sampai hubby aku siap ckp, "dah la tu. y pergi tetap pergi". tp aku masih tetap berharap.

then, aku suh hubby aku petik setangkai serai di belakang rmh..dan beliau turut membantu aku menumbuk cili api serta kunyit idop..sambil menitik serai y sudah dipetiknya..brdegang brdegung rmh aku mlm smlm..sib baik la ade hero sorang ni..xde la penat nor aku nk ngangkat lesung batu tu..huhu..tu y aku suspek ngan hubby aku, kalo mintak tlg, pastinya dihulurkan pertolongan. tp kalo x mintak, haram dia nk paham-paham sendiri..huhu..trngumpat pulak..xpe pas smayang nnt, izza mintak mahap ek. (",)

last skali lepas struggle, akhirnya masakan aku siap sepenuhnya..aku dh savekan ikan grg skali utk hubby aku..takan dia mkn kuah x brlauk lak kan..huhu..idakle zalim benor aku ni..dan kitaorg pon menikmati masak lemak ketam brserta ikan grg pada malam itu..suasana sunyi seketika....huuuuuuu....hanya kedengaran bunyi krup krap krup krap, aku menggigit ketam utk mengeluarkan isinya..semangkuk tu aku abiskan sorang je..puas sungguh hati aku..kebahagiaan jelas kelihatan..

Itulah dia dinamakan kepuasan diri sendiri y x dpt dirasai oleh org lain..kepuasan menyediakan makanan utk suami tercinta serta kepuasan menikmati nikmat rezeki y Allah limpahkan kepada kami sekeluarga..Alhamdulilah..




2 Komen:

I_Hate_Lolipop said...

susah ke belajar masak...aku x pandai2 masak ni. hati benak sgt..

e.t.t.y said...

aloo cik ieyza. mana gambar baby????

Post a Comment